......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Saturday, November 16, 2013

15 Tanda-tanda Awal Mengandung

Assalamualaikum........
Hari ni kiter ckp sal tanda2 awal mngandung lak yer..hehe,da mcm skola plak da..
Memandangkn da bbadan dua ni,kne laa rajin2 share sal ibu mgandung,
bkn pe..senang nk bt panduan..:)
Jom kiter tgk..ap tanda-tandanyer...................

Tanda2 awal mengandung selalunya korang akan ...

1. Payudara membengkak / terasa sakit 
Antara petanda awal kehamilan ialah payudara anda menjadi sensitif atau membengkak disebabkan oleh pertambahan hormon. Payudara membengkak bukanlah bermaksud ianya membesar tetapi ianya terasa seperti sebelum anda haid. Ketidakselesaan ini akan berkurangan apabila anda memasuki fasa kedua sepanjang kehamilan. Tubuh anda akan mula berubah mengikut perubahan hormon. 
(erm,yg ni ada laa ckit2..)

2. Rasa lelah yang berlebih / keletihan
Rasa lelah yang berlebih akan membuat Anda cepat tertidur. Hal ini disebabkan dari perubahan hormon dan juga akibat dari kinerja organ-organ vital untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan janin. Biasanya rasa lelah ini hanya pada trimester pertama dan akan hilang saat memasuki trimester kedua. 
(hah,yg ni bnyk..tp sblm prgnant suka tdo gak..so,nk kire cmne ni?hehe)

3. Mual / loya / muntah
Ini merupakan tanda-tanda yang paling dikenal oleh para wanita hamil. Pemicunya adalah adanya peningkatan hormon secara tiba-tiba pada aliran darah. Gejala mual ini biasanya terjadi selama enam minggu saat anda dinyatakan hamil. Biasanya mual akan datang pada pagi, siang dan malam hari. Rasa mual ini biasanya akan menghilang memasuki kehamilan trimester kedua.
(yg ni lak..erm,xde laa sgt..loya tu adalaa kot,tp xmuntah pown)


4. Lebih sensitif terhadap bauan
Jika anda baru hamil, sensitif atau lebih peka terhadap bauan adalah perkara biasa. Mungkin ini adalah kesan sampingan dari peningkatan hormon estrogen di dalam sistem badan anda. Jika dahulu anda menikmati pelbagai hidangan dengan aroma yang mengasyikkan, tetapi apabila hamil anda mungkin langsung tidak boleh menghidu sebarang bau. 
(yg ni sy stuju,lau masuk lam kete tu..asyik2 bau taik kucing..wlaupun taik kucing tu xwujud pown..mgkin ad yg tpijak pasir bkas kucing u'uk (berak)...)

5. Kembung perut
Oleh kerana perubahan hormon berlaku di awal kehamilan ianya mungkin akan menjurus kepada rasa kembung di bahagian perut, sama seperti rasa ketika hendak datang haid. Kerana itulah pakaian anda akan terasa sendat di bahagian pinggang walaupun uterus masih lagi bersaiz kecil. 
(besenyer ye jd mcm masuk angin jer,kejap2 nk kuar angin,nk sendawa..xselesa lgsg..pastu perut mcm senakk semacam je wlaupun mkn ckit)

6. Kerap buang air kecil
Apabila anda sudah hamil, anda akan mendapati diri anda kerap ke tandas dalam jangka masa yang singkat. Kenapa ini terjadi? Ini kerana sepanjang kehamilan jumlah darah dan bendalir dalam badan akan meningkat, ianya menjurus kepada cecair yang berlebihan akan diproses oleh buah pinggang dan akhirnya ke pundi kencing.
Simptom ini biasanya bermula sejak 6 minggu pertama di dalam fasa pertama kehamilan dan akan terus berlaku atau lebih kerap lagi apabila proses kehamilan dan bayi semakin membesar yang memberi tekanan di dalam pundi kencing anda. 
(xde sgt lg stakat ni..mgkin sbb baby kecik lg lam ni..xmbesar lg)

7. Sakit kepala 
Memang terdengar aneh, kerana sakit kepala sering dialami juga oleh orang yang tidak hamil. Namun akibat dari banyaknya perubahan hormon di dalam tubuh, sehingga disertai juga dengan perubahan hormon yang ada di kepala. Jika Anda terbukti hamil dan mengalami sakit kepala, gunakan pg-safe acetaminophen dibandingkan dengan ibuprofen. 
(xde..hari tu je skali,tu pown skejap je)

8. Sakit punggung 
Sakit punggung yang dirasakan saat hamil kerana beberapa ligamen di punggung Anda sudah tidak ada. Sakit ini akan terus berasa saat berat badan anda bertambah dan selama masa kehamilan. 
(xde lg stakat ni..)

9. Kram 
Memang kram akan dialami oleh wanita hamil karana rahim yang akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi Anda.
(Alhamdulillah,xde lg stkat ni..) 


10. Ngidam 
Sudah tidak asing lagi mendengar kata ini saat ada seseorang yang sedang hamil. Mau ini, mau itu lalu tiba-tiba Anda ingin makan buah-buahan yang rasanya asam, padahal sebelumnya sangat benci terhadap buah yang rasanya asam. Jika Anda menjadi pemerhati masalah makanan, mungkin ini adalah tanda-tanda sedang hamil. 
(hah,yg ni part plg best..xde lg mgidam,tp da blh kot start bt2 mgidam..haha)

11. Peningkatan suhu tubuh 
Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu tubuh ibu akan meningkat. Kondisi ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. Kondisi ini tidak akan turun ke kondisi sebelum terjadinya ovulasi. 
(suhu still normal,Alhamdulillah)

12. Bau Badan 
Mungkin tanda ini jarang ditemui pada wanita hamil. Namun jika memang muncul bau badan, maka adanya peningkatan hormon yang berlebih sehingga menyebabkan kelenjar keringat meningkat. 
(yg ni ada,en.suami da tegur..adoii,malunyer...lpas ni kne sdia perfume laa bnyk2..huhu)

13. Pusing atau pengsan 
Mungkin Anda sering menonton adegan wanita hamil yang pengsan. Namun faktanya ini dapat terjadi kerana kadar jumlah gula di tubuh yang rendah. Oleh kerana itu, pastikan anda cukup makan dan tentunya banyak minum supaya tidak kekurangan cairan tubuh. 
(sy masih lg kuat makan..so,xpgsan lg laa stkat ni..hehe)

14. Munculnya darah 
Darah ini muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Darah ini disebabkan oleh implantasi atau menempelnya embrio. 
(xde..)

15. Keputusan positif oleh alat ujian kehamilan
Kebanyakan alat ujian kehamilan tidak begitu sensitif untuk mengesan kebanyakan kehamilan selepas seminggu tidak datang haid. Jadi, jika anda mengambil keputusan untuk mencubanya pada minggu pertama haid tidak datang dan mendapat keputusan yang negatif, anda mungkin ingin mencubanya semula selepas beberapa hari.Selepas mendapat keputusan yang positif, buatlah temujanji dengan doktor peribadi anda. Tahniah!
(hehe..yg ni positif..epy sgt..keh3)

That's all..n i'm officially pregnant for 6 weeks n 6 days!...hehe..
tata~

23 comments:

CXopportunities said...

tahniah. seronok baca even da lama entry ini :) doakan cx ya

lollaqiella said...

Mekasih..cx pregnant ke?gud luck..

Kari said...

Assalamualaikum..sy dh lewat 10 hri tp msih blm bt check up..mntk2 la sy Hamil..doakn sy ye...amin!!

lollaqiella said...

aaminnn..mudah2an,pergilaa check up..insyaAllah ad rezeki :)

Unknown said...

kebanyakan tanda tanda kt atas sy dah alami.. tp tkot nk test upt.. lagipon due priod lg seminggu . doa kn sy cpt hamil/ insyaallah. amin.

Unknown said...

banyak jugak la tanda2 kat atas dah alami . part2 badan banyak angin tu .. tiap masa nak buang angin .. before takla trok , skrg smpai mr.suami pun ketawa dengar asyik membuang je.. haha.. priod date dah lewat .. tak nak buat urine test dulu .. taku2 kuciwa .. tapi doakan fatin ade 'isi' .. hihi..

Unknown said...

hye.. bestnye baca!! btw congratulation!! sy pulak da over period due. aritu ade kluar darah.. tp sikit sgt sy xpasti drh ape? sy ingt darah 1st day period yg 1st kluar tue.. tp tggu punye tgu xperiod lagi.. ade juga rasa loya.. tp xthu la ea. btw smlm sy buat upt.. ermm result line satu lagi mcm kabur.. xsure la.. hopefully ade la rezekinye doakan sy ye!!

lollaqiella said...

@asmaniza Alhamdulillah , insyaALLAH ada rezeki..tp cmtu laa..kalau sy pown akn tggu lama dlu bru pergi check..tkot kcewa..hehe

lollaqiella said...

@fatin puisi...haha,kan?part buang angin memang malu..kalau duk bdua oke lg,kalau duk nga mertua..jawabnyer tkepit kepit laa 24 jam..hahaha...aaminn,mudah2an fatin :)

lollaqiella said...

@kamalia malisah thanx dear,hehe..ohh, ye ke..lau cmtu bhati2 laa..mne thu mmg da ad,sbb masa sy dlu pown awal2 kabur jgk tau..take care ,aaminnn :)

Anonymous said...

salam. kebanyakan dah nampak petanda yang adik sebut tu. now pun dah lambat 12 hari period. tapi still takut nak check UPT. takut satu line n frust. huhu. doakan akak pregnant k. amin.

lollaqiella said...

@anonymous wslam...aaminn,mudah2han kak..moga mdpt ank yg comey n soleh...:)

Anonymous said...

Sy pening2 kepala sblm due period.bila test upt line kedua Sgt la kabut.5 hari lps tu hari yg sepatutnya period sy Cek mmg double line terang.jumpa doc wat blood test.alhamdulillah positif.esok br nk jumpa doc nk scan.ikutkn dah 6weeks.hopefully baby ok.doakn sy yer sume....

Anonymous said...

Mcm sy last period hujung Bln 11,nie ptt sy dh period hujung bln 12,tp sy mmg rasa mual, pening,skit kat payudara..hari nie 3 hari sy x period smlm sy saja check pregnant test,mula2 sy check Mmg kuar 2 line tp x jelas n pg td sy wat lg..kedua2 line jelas,cume sy x g klinik lg check sama Ada kandungan sy berate Minggu.

Unknown said...

Seronok nye . Tahniah yee bg yg preggy . Doakan sy jugak . Sy ada masalah ovari . Baru lepas operation .. in shaa ALLAH ade rezeki lepas nii . Doakan k?

Anonymous said...

Hi.. So pe resulting? Sebb sy pom mcm tu gaj'' konfius,,,

Anonymous said...

Alhamdulillah..doakan saya jugak.dh nk dkat staun kawen,tp belom ada rezeki lagi.lagipon kami suami isteri masing2 xtinggal skali sbb komitmen keje..apa pon,smoga sama2 kita dpt brita gmbra tu nti..amin3

Anonymous said...

Seronok saya baca . doa2kan saya jugak ye . sebab fmily saya tgh menunggu cucu sulong dari saya . buat masa ni belom ade rezeki .baru 6 bulan kawin . dengan doa dari awak2 semua,mana taw ade rezeki untuk saya kan . Insha Allah amin :)

Anonymous said...

sye skrg da lewat period 15hari..tanda2 paling ketara ialah bersendawa diikuti loya2..xtahu mcm mne lg nk handle bdn ni..letih sgt bile mcm ni..dlu anak first xrse gini..ni check upt mula2 -ve.. then check lg positif..akhir check smlm boley pulak invalid..huhuhu hope sye pregnant la..

Unknown said...

Sronok dgr yg puan2 dah mngandung . InsyaAllah lpas ni sy pulak 😊 dah 4 ary lwat period , slalu sakit kpala , tiap mlm bdn pnas sgt smpai husb tnya sy demam ke tak . Perut rsa byk angin wlupun sy dah mkn .. smoga ni ptnda yg positif la ye , hhe . Amin2

Unknown said...

Sya cek positif'
Period slalu dtg 2 hr 2 hri
Bulan 5 hr tu cek naik 2 line
Tp perid slalu dtg 2 hri
Skrg sya tgh krem perot
Kencing pown kerap
Skit yg amat'
Buat keje skit pown da dtg sakit nye'
Saya dlm situasi ap ye'

Unknown said...

Sya cek positif'
Period slalu dtg 2 hr 2 hri
Bulan 5 hr tu cek naik 2 line
Tp perid slalu dtg 2 hri
Skrg sya tgh krem perot
Kencing pown kerap
Skit yg amat'
Buat keje skit pown da dtg sakit nye'
Saya dlm situasi ap ye'

kemanisan_iman said...

saya asyik rasa sebu dua tiga menjak ni.. and rasa nak makan mcm2 walhal x lapar.. letih mcm keje teruk... hahhahaha..... xtaula ye... kalau ada alhamdulillah.....

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com